سیستم آبخوری در سالنهای مرغ تخم گذار :

سیستم آبخوری؛ معمولا در انواع و اقسام مدلهای مختلف متناسب با نوع سالن پرورش اعم از (تخم گذار ،گوشتی ، پولت ، بلدرچین و … ) وجود دارد. که میتوان به مدلهایی از جمله فنجانی، ترافی و غیره اشاره کرد. معمولا در انواع و اقسام مدلهای مختلف متناسب با نوع سالن پرورش اعم از (تخم گذار ،گوشتی ، پولت ، بلدرچین و … ) وجود دارد. که میتوان به مدلهایی از جمله فنجانی، ترافی و غیره اشاره کرد. و در قفسهای باطری اتوماتیک جهت حفظ سلامت مرغ و کاهش میزان انتقال بیماری و آلودگی از طریق آب مصرفی و همچنین جهت صرفه جویی در مصرف آب ، معمولا بیشتر از نیپل آبخوری نسبت به موارد دیگر استفاده میگردد. در این سیستم جهت تنظیم مقدار فشار آب مصرفی در لوله آبخوری (دبی آب مصرفی ) از فشار شکن یا فلاشتانک استفاده میگردد. و نوع فشار شکن کاربرد بیشتر و راحت تری نسبت به فلاشتانک دارد. کارشناسان ماکی کالا پلاس با داشتن سابقه ی درخشان در صنعت مرغداری و آشنایی کامل با تجهیزات سیستم آبخوری قفس میتواند شما عزیزان را در جهت تامین تجهیزات، تعمیر و بروزرسانی سیستم های آبخوری یاری رسانند. 

لوله آبخوری چهارگوش

در قفس مرغ تخم گذار یا بلدرچین ، جهت سیستم آبخوری از لوله ی چهارگوش و ترافV  شکل آبخوری در وسط قفس استفاده میگردد ، که معمولا در یک ارتفاع ثابت نسبت به کف سلول نصب میشوند ، به نحوی که مرغهایی که در داخل سلول در دو طرف لوله قرار دارند دسترسی کافی و مناسب را  به آب مصرفی داشته باشند. در این سیستم جهت تامین و ایجاد دسترسی آسان به آب مصرفی و جلوگیری از ایجاد فضای رقابتی در هنگام خوردن آب ، بر روی لوله (در راستای  طولی سالن) به فواصل معینی (معمولا در هر 20 سانتیمتر) نیپل هایی نصب میگردد. و همچنین جهت جلوگیری از ریزش آب به کف قفس و خیس شدن کود مرغ و همچنین صرفه جویی در مصرف آب  از تراف آبخوری که در زیر لوله ی آبخوری در سرتاسر طول سالن قرار دارد استفاده میشود.

جنس لوله ها UPVC

 لوله های آبخوری مورد استفاده در قفس معمولا از جنس UPVC میباشد. که استفاده از این لوله ها در قفس مزایای زیادی از قبیل حفظ کیفیت آب (عدم تغییر در رنگ و بو و مزه آب)، ضریب اصطکاک پایین و عدم افت فشار آب در لوله (در طول سالن ) ، طول عمر و دوام زیاد لوله ، مقاومت در برابر ضربه و خوردگی و وزن سبک و نصب آسان به همراه دارد. همچنین جنس تراف های آبخوری از PVC  میباشد. که به دلیل V شکل بودن از ریخته شدن و پاشیدن آب به جاهای مختلف قفس از قبیل کف جلوگیری میکند.و دارای ویژگی هایی از قبیل انعطلف پذیری مناسب ، نصب آسان ، عمر بالا  و … میباشد.

2سیستم-آبخوری-قفس-تخم-گذار-min

سیستم آبخوری در قفس مرغ تخم گذار از قسمتهای مختلفی تشکیل شده است که در قسمت پایین به معرفی و کاربرد  آنها میپردازیم :

مخزن آب : که در انواع و ظرفیتهای مختلف از جنس پلی اتیلن در بازار موجود میباشد که معمولا نوع 1000 و 2000 لیتری آن بیشتر در سالنهای تخم گذار استفاده میشود. که معمولا در قسمت سر سالن در ارتفاع بالاتر از قفس برای ایجاد فشار در مدار آب (در طول سالن) نصب میگردد. که این مخازن به مخزن اصلی فارم جهت تامین آب مصرفی وصل میگردد.

 فشار قوی آب : این مدار وظیفه ی انتقال آب مورد نیاز مصرفی از مخازن ذخیره ی آب نصب شده در سر سالن  تا ابتدای ورودی هر طبقه در قفس (قبل از فلاشتانک یا فشار شکن) را بر عهده دارد. در این مدار معمولا در هر طبقه 1 عدد شیر قطع و وصل آب قبل از فشار شکن یا فلاشتانک قرار میگیرد.که در صورت تعمیرات یا اصلاح سیستم بتوان بدون قطع کردن آب طبقات دیگر قفس ، آن خط آبخوری رو تعمیر کرد. و همچنین در انتهای مدار آبخوری فشار قوی در هر ردیف قفس یک شیر تخلیه جهت تخلیه آب هنگام شست و شو تعبیه میگردد.

فشار ضعیف آب: که شامل فشار شکن یا فلاشتانک در ابتدای قفس (در سر سالن)جهت تنظیم فشار آب موجود در مدار ، لوله چهارگوش همراه نیپل آبخوری ، اتصالات لوله آبخوری در قسمت سر و ته قفس ، تراف V شکل آبخوری ، نشانگر ارتفاع آب ته خط قفس همراه شیر تخلیه و سنسور آب (جهت اتصال یه سیستم اتوماسیون و آلارم دادن در هنگام افت فشار آب مدار ) و مدار تخلیه آب در قسمت انتهای قفس میباشد.

1آبخوری-قفس-تخم-گذار-02-min

سیستم آبخوری در قفس گوشتی و پولت

معمولا در هر طبقه از 2 خط آبخوری (متشکل از لوله گرد یا چهارگوش همراه نیپل و فنجانی ) استفاده میشود. که معمولا توسط یک عدد فشار شکن تغذیه میشود. به نحوی که دسترسی آسان و کافی به آب مورد نیاز را برای طیور مهیا می کند. و همچنین در این سیستم ارتفاع لوله آبخوری از کف سلول با توجه به سن و قد جوجه با استفاده از سیم بکسل  و وینچ قابل تنظیم میباشد. و این امر باعث میشود که آنها در هر سنی ، جهت نوشیدن آب بیش از حد خم یا بلند نشوند. و در نتیجه هیچ فشاری به پاهایشان در هنگام خوردن آب وارد نشود. و همچنین به دلیل استفاده آب به حد نیاز پرنده از طریق نوک زدن به سر سوزن نیپل و همچنین چکه کردن آب اضافی به داخل تراف یا فنجانی باعث میشود که تا حد قابل توجهی در مصرف آب صرفه جویی به عمل آید. و نکته بسیار مهمتر در صورتی که قصد دادن دارو و یا ویتامین به مرغ موجود در داخل سالن یا قفس رو داریم میتوان آن را در داخل مخزن ذخیره آب متصل به لوله ی آبخوری بریزیم. که پس از حل شدن در آب از طریق لوله آبخوری و نیپل در دسترس پرنده قرار میگیرد. و این روش باعث پخش یکنواخت و مطمئن دارو و ویتامین در داخل قفس میشود . همچنین در صورت استفاده از سیستم آبخوری نیپل ، دیگر نیازی به صرف زمان زیادی جهت شست و شوی سیستم آبخوری نیست، چون در صورت اینکه قصد شست و شو سیستم رو دارید. فقط کافی در هر طبقه شیر تخلیه موجود در انتهای سیستم باز کنید. و  سپس با افزودن مواد شوینده به آب در داخل مدار  باعث تمیز شده کامل سیستم میشود.

 شما عزیزان میتوانید جهت دریافت مشاوره رایگان در زمینه ی تجهیز سالنهای مرغداری و سیستم های آبخوری و تامین تجهیزات مورد نیاز سالنهای تخمگذار ، گوشتی ، پولت ، بلدرچین ، بستر و… با کارشناسان ماکی کالا پلاس در ارتباط باشید.   

0
    سبد استعلام
    سبد خالی استبازگشت