پنجره اینلت (Air Inlet System)

نصب و اجرا انواع پنجره اینلت در سایزهای مختلف (30×60 ، 40×70 و …) از بروزترین تجهیزات صنعت مرغداری توسط گروه صنعتی ماکی کالا پلاس

پنجره شاتر (Air Shutter System)

طراحی، نصب و اجرا انواع پنجره هوادهی شاتر در سایزهای مختلف از بروزترین تجهیزات صنعت مرغداری توسط گروه صنعتی ماکی کالا پلاس 

هواکش (Ventilator)

فروش ، نصب و اجرا انواع هواکش های صنعتی در سایزهای 140 ، 120 و 100 مناسب سالن های مرغداری ، گلخانه و… از بروزترین تجهیزات توسط ماکی کالا پلاس 

سیستم پد سلولزی (Pad Cooling System)

فروش ، نصب و اجرا انواع سیستم پد سلولزی مناسب سالن های گلخانه ، مرغداری و… در ضخامت و ارتفاع مختلف با فریم های آلومینیوم و گالوانیزه  توسط گروه صنعتی ماکی کالا پلاس

جت هیتر (Jet heater)

فروش ، نصب و اجرا انواع جت هیتر گازی ، گازوئیلی و دوگانه سوز مناسب سالن های مرغداری و گلخانه و… از برند های معتبر توسط گروه صنعتی ماکی کالا پلاس

کوره هوای گرم (Air Furnace Gas)

فروش ، نصب و اجرا انواع کوره هوای گرم مناسب سالن های مرغداری ، گلخانه و… با ضمانت کیفیت متریال کوره و بدنه و استفاده از انواع فن آکسیال و رادیال توسط گروه صنعتی ماکی کالا پلاس

فن سیرکوله (Circulation Fan)

فروش ، نصب و اجرا انواع فن سیرکوله مناسب سالن های مرغداری و گلخانه در سایز های 40 ، 50 ، 60 و… از بهترین برند های موجود در بازار توسط گروه صنعتی ماکی کالا پلاس 

تله نورگیر (Light Trap)

فروش ، نصب و اجرا انواع تله نورگیر (جهت پنجره هوادهی، اینلت و هواکش) مناسب سالن های مرغ مادر و… توسط گروه صنعتی ماکی کالا پلاس

سیستم مه پاش (Fogging System)

فروش ، نصب و اجرا انواع سیستم مه پاش مناسب سالن های مرغداری ، گلخانه و… از بروزترین و باکیفیت ترین تجهیزات وارداتی (ایتالیا و تایوان) توسط گروه صنعتی ماکی کالا پلاس

سیستم تهویه (Ventilation System)

گروه صنعتی ماکی کالا پلاس با استفاده از کارشناسان مجرب ، چندین سال تجربه در صنعت مرغداری و پرورش طیور و بهره گیری از دانش روز دنیا آماده ی ارائه خدمات و مشاوره در زمینه تجهیز سالن های مرغداری و گلخانه ، برآورد هزینه و ارائه طرح توجیهی ، فروش آنلاین تجهیزات سیستم تهویه فارم های مرغداری، دامپروری و…  و سرویس و بروزرسانی فارم های قدیمی میباشد.
در فارمهای مرغداری یکی از مهمترین عواملی که در کنار تغذیه و نور کافی سبب رشد صحیح و مناسب پرنده میگردد ، سیستم تهویه سالن است. وجود سیستم تهویه مناسب در سالن های مرغداری باعث افزایش راندمان تولید و کاهش تلفات میگردد. علاوه بر آن دستگاه تنفسی پرندگان با پستانداران متفاوت است بدین صورت که در بدن پرندگان علاوه بر شش‌ها دارای کیسه‌های هوایی نیز هستند که در هنگام تنفس ، هوا وارد کیسه های هوایی میشود تا علاوه بر تامین اکسیژن مورد نیاز بدن ، به تنظیم دما بدن پرندگان نیز کمک کند از این رو تهویه مناسب در سالنهای مرغداری بسیار حائز اهمیت میباشد.

به طور کلی منظور از سیستم تهویه در سالنهای مرغداری تامین اکسیژن و هوای تازه مورد نیاز پرنده با دما و رطوبت مناسب و خارج کردن گازهای سمی و بدبو به بیرون سالن است. سیستم تهویه در سالنهای مرغداری شامل : پدسلولوزی ، پنجره اینلت ، شاتر ، فن سیرکوله ، جت هیتر ، هواکش ، دمپر و نورگیر هواکش و اینلت و … میباشد.

پنجره اینلت (Air Inlet System)

پنجره اینلت یکی از مهمترین قسمتهای سیستم تهویه در سالنهای مرغداری میباشد که وظیفه ی کنترل جریان ورودی هوا به داخل سالن را برعهده دارد و یکی از عوامل تاثیر گذار و مهم در افزایش میزان بهره وری و تولید در سالنهای مرغداری میباشد.
در سالنهای مرغداری در ماه های سرد سال که هوای بیرون سالن بسیار سرد است، جهت کنترل جریان هوای ورودی سالن از پنجره اینلت استفاده میگردد . هوای گرم موجود در داخل سالنهای مرغداری به دلیل سبک بودن در زیر سقف جمع میگردد و با کار کردن هواکش های موجود در انتهای سالن و ایجاد فشار منفی در داخل سالن مرغداری با باز شدن بالک پنجره اینلت هوای سرد به زیر سقف هدایت شده و با هوای گرم موجود در زیر سقف ترکیب و به صورت چرخشی وارد سالن میگردد. این کار باعث گرم شدن هوای ورودی و یکنواختی هوای موجود در سالن میگردد و در نتیجه باعث کاهش عملکرد جت هیتر در سالن و صرفه جویی در مصرف سوخت و انرژی میگردد.

پنجره اینلت هایی که در سالنهای مرغداری مورد استفاده میگیرد به علت فرم خاص بالک در هنگام باز شدن هوای سرد را به قسمت زیر سقف هدایت میکنند و از برخورد جریان هوای ورودی به سر پرنده و ایجاد بیماری در گله جلوگیری میکند و باعث کاهش مرگ و میر در سالن و افزایش بهره وری و راندمان در سالن میگردد. در سالنهای مرغداری معمولا پنجره اینلت در فاصله ی 50 – 30 سانتیمتری از زیر سقف روی دیواره طولی سالن و به فاصله های محاسبه شده از یکدیگر و روبروی یکدیگر نصب میگردد. البته باید توجه داشت که این فاصله با توجه به ابعاد و اندازه و نوع پنجره اینلت متغییر میباشد.
پنجره اینلت دارای ابعاد و اندازه و مدلها مختلف از جمله 60×30 و 70×40 و … میباشد و معمولا در تولید آن از پلاستیک ، پلی اورتان ، وود پلاست و … استفاده میشود ولی نکته مهم در جنس پنجره اینلت به عایق بودن در مقابل سرما ،گرما، نورخورشید و ضربه و فشار و همچنین قابلیت شست و شو آسان و قابلیت جلوگیری از ورود هوا از کناره ها ی بالک و … میتوان اشاره کرد که در هنگام انتخاب پنجره اینلت باید به آن توجه کرد .
در سالنهای مرغداری پنجره اینلت در داخل دیوار نصب میگردد و طریقه ی نصب آن بدین صورت است که در هنگام ساخت سالن با توجه به نوع پنجره اینلت و ابعاد بیرونی آن در یچه هایی با یه مقدار خلاصی از هر طرف بر روی دیوار در نظر گرفته میشود و در این حالت پنجره اینلت به وسیله ی پیچ و رولپلاک بر روی دیوار نصب میگردد و بعد از اتمام نصب ،اطراف پنجره اینلت با اسپره فوم پر میگردد. حالت دیگر نصب پنجره اینلت بدین صورت است که فریمی از قوطی در داخل دیوار در هنگام ساخت سالن تعبیه میشود و پنجره اینلت در درون فریم جای گرفته و به وسیله ی پیچ شیروانی سرمته ای به فریم متصل میگردد .این حالت هزینه ی بیشتری نسبت به حالت قبل دارد ولی نصب پنجره اینلت راحت و دقیق تر صورت میگیرد.
در سالنهای مرغداری ، پنجره اینلت با توجه به زمانی که از آن استفاده میگردد قابلیت رگلاژ دهانه بالک به صورت دستی یا اتوماتیک را دارد. در سیستم دستی ، سیم بکسلی که به صورت سرتاسری در طول سالن در بالای پنجره اینلت قرار گرفته و بالک از طریق نخ به آن متصل میباشد به وسیله ی وینچ دستی میزان باز و بسته شدن بالک را تنظیم میکند و در سیستم اتوماتیک میزان باز بودن بالک از طریق موتور اینلت و با اتصال به سیستم اتوماسیون مرکزی سالن تنظیم میگردد.

مزایایی استفاده از پنجره اینلت در سالنهای مرغداری :
1- امکان کنترل دقیق جریان هوای ورودی سالن (با توجه میزان باز شدن بالک پنجره اینلت)
2- کاهش بیماری های طیور(جلوگیری از برخورد هوای سرد به سر پرنده و هدایت هوای ورودی به زیر سقف)
3- افزایش قابل توجه میزان تولید و بهره وری در سالنهای مرغداری
4- کمک به پخش یکنواخت هوا و اکسیژن و تعادل دمایی در داخل سالن
5- کاهش هزینه های گرمایشی و الکتریکی سالن در فصول سرد سال

پنجره شاتر (Air Shutter System)

در سالنهای مرغداری که از سیستم تهویه تونلی استفاده میکنند جهت کنترل جریان هوای ورودی به داخل سالن از پنجره شاتر استفاده میشود. پنجره شاتر در قسمت سر سالن و بعد از سیستم پد سلولوزی در مسیر جریان هوای ورودی بر روی دیوار نصب میگردد و با کار کردن هواکش ها در انتهای سالن و ایجاد فشار منفی در داخل سالن با باز شدن بالک شاتر، میزان جریان هوای خنک و مرطوبی که از سیستم پد سلولوزی عبور کرده است را به داخل سالن کنترل میکند و با توجه به افزایش تعداد هواکش هایی که در انتهای سالن کار میکنند میزان باز شدن بالک شاتر نیز تنظیم میگردد. همچنین پنجره شاتر مانند اینلت جریان هوای ورودی به سالن را به زیر سقف هدایت کرده و باعث ترکیب شدن آن با هوای گرم زیر سقف میگردد این کار باعث گرم شدن هوای ورودی به داخل سالن و یکنواختی هوا ی موجود در سالن میگردد.

نتیجه ی این عمل کاهش عملکرد جت هیترها و در نتیجه صرفه جویی در مصرف انرژی الکتریکی و فسیلی میشود. مزیت دیگر استفاده از پنجره شاتر در سیستم تهویه سالنهای مرغداری اینست که در هنگام باز شدن بالک ،با هدایت جریان هوای ورودی به زیر سقف از برخورد آن به سر پرنده و ایجاد بیماری های ناشی از آن در گله جلوگیری میکند .
نحوه ی عملکرد پنجره شاتر در سالنهای مرغداری مانند اینلت به دو صورت دستی یا اتوماتیک میباشد بدین صورت که در سیستم دستی تمامی بالک شاتر به وسیه ی نخ به سیم بکسل متصل میشود و به وسیله ی اتصال سیم بکسل به وینچ دستی میتوان میزان بازو بسته شدن بالک پنجره شاتر را تنظیم نمود . در سیستم اتوماتیک ، میزان باز بودن بالک شاتر به وسیله ی موتور اینلت و از طریق سیستم اتوماسیون با توجه به میزان دمای سالن و کارکرد هواکش های انتهای سالن تنظیم میگردد.
پنجره شاترهایی که در سالنهای مرغداری استفاده میگردد عمدتا به صورت چند بالکه از جنس پلاستیک ، پلی اورتان ، وود پلاست و … در ابعاد و اندازه مختلف تولید میشوند یا به صورت تک بالک بزرگ میباشد که در این مدل معمولا جنس فریم شاتر از گالوانیزه و خود بالک شاتر از ساندویج پنل میباشد. در هنگام انتخاب پنجره شاتر به این نکته باید توجه کرد که جنس آن دارای ویژگی هایی از جمله : مقاوم در برابر تغیرات حرارتی و تابش نور خورشید، قابل شستشو آسان ،مقاومت در مقابل فشار و ضربه و رطوبت و … داشته باشد.
نحوه ی نصب شاتر در سالنهای مرغداری بدین صورت است که شاتر هایی که مانند پنجره اینلت متشکل از چند بالک است معمولا در داخل دیوار سالن نصب میگردد و برای نصب شاتر در هنگام ساخت دیوار سالن به وسیله ی قوطی سا تیر آهن فریم کشی صورت میگیرد که این کار علاوه بر جلوگیری از فشار دیوار به شاتر ، باعث میشود که پنجره شاتر به وسیله ی پیچ شیروانی یا خودکار خیلی راحت به فریم متصل گردد. پنجره شاتر هایی که به صورت تک بالک بزرگ از جنس ساندویج پنل هستند معمولا روکار هستند و به وسیله ی پیچ و رولپلاک در مسیر ورودی جریان هوای سالن بر روی دیوار نصب میگردند.

مزایایی استفاده از پنجره شاتر در سالنهای مرغداری :
1- کنترل دقیق جریان هوای ورودی به داخل سالن
2: هدایت جریان هوای ورودی به زیر سقف و گرم کردن هوای ورودی
3- جلوگیری از برخورد جریان هوای ورودی به سر پرنده و ایجاد بیماری های ناشی از آن
4- افرایش راندمان و بهره وری تولید در سالنهای مرغدرای
5- صرفه جویی در مصرف سوخت و انرژی در سالنهای مرغداری

هواکش (Ventilator)

هواکش مرغداری یکی از مهمترین اجزا تشکیل دهنده ی سیستم تهویه در سالنهای مرغداری و گلخانه میباشد که وظیفه ی ورود و خروج هوای داخل سالن را برعهده دارد.
همان طور که میدانیم وظیفه ی اصلی سیستم تهویه در سالن های مرغداری تامین هوای تازه مورد نیاز پرنده با رطوبت ،دما و جریان مناسب و خروج گازهای سمی و بدبو به بیرون سالن میباشد و عاملی که با عملکرد خود در داخل سالن باعث خروج گازهای سمی و ایجاد فشار منفی و در نتیجه ایجاد جریان و ورود هوای تازه به داخل سالن میگردد ، هواکش میباشد. در سالنهای مرغداری در سیستم تهویه تونلی که معمولا در ایران بیشتر مورد استفاده قرار میگیرد ، هواکش ها در انتهای سالن و در کنار هم بر روی دیوار نصب میگردند. تعداد هواکش هایی که در انتهای سالن مرغدرای نصب میگردد نسبت به ابعاد و اندازه و ظرفیت سالن متغییر میباشد.

هواکش های صنعتی که در سالنهای مرغداری یا گلخانه مورد استفاده قرار میگیرد معمولا دارای ابعاد و اندازه و توان مختلفی هستند که عمدتا بر اساس قطر فن دسته بندی میگردند و دارای انواع مختلفی از جمله 140 ، 120 ، 100 و … میباشند معمولا از هواکش های 140 و 120 در انتهای سالن و از هواکش های 100 در دیوار های جانبی (طولی) سالن مورد استفاده قرار میگیرد.
هواکش ها متشکل از بدنه ، پره ، تسمه ، الکتروموتور ، دمپر و … میباشد و معمولا جنس بدنه و دمپر هواکش از گالوانیزه گرم و جنس پره ها از استیل یا PPG میباشد .
جهت جلوگیری از ورود نور ، حشرات ، پرندگان و … معمولا بر روی فن در مسیر خروج هوا از دمپر استفاده میگردد . دمپر هوا متشکل از چند بالک میباشد که از یک سمت هواکش را میپوشاند و به صورت لولایی باز و بسته میگردد. نحوه ی عملکرد آن بدین صورت است که با کارکردن هواکش و فشار هوای خروجی دمپر هواکش به صورت لولایی باز میشود و هوای موجود در داخل سالن تخلیه میگردد و با از کار افتادن هواکش دمپر به صورت اتومات بسته شده و از ورود نور و حشرات و … به داخل سالن مرغداری جلوگیری میکند . از این رو استفاده از دمپر در مسیر هوای سالن بر روی هواکش بسیار مهم و ضروری میباشد. همچنین در داخل سالن جهت جلوگیری از ورود نور از نورگیر های هواکش استفاده میگردد. البته استفاده از نورگیر هواکش باعث ایجاد فشار مثبت در داخل سالن و اختلال در تهویه و جریان هوا میگردد.
نحوه ی نصب هواکش در سالنهای مرغداری و گلخانه بدین صورت است که در هنگام ساخت انتهای سالن به وسیله ی قوطی کاملا فریم کشی میگردد. طریقه ی فریم کشی بدین صورت است که با توجه به نوع هواکش و ابعاد بیرونی آن از هر طرف یه مقدار خلاصی در نظر گرفته میشود. وجود فریم کشی در هنگام نصب هواکش در انتهای سالن باعث میشود که از فشار دیواره سالن یا ردیف فن های بالایی به فن های ردیف پایین جلوگیری کرده و همچنین باعث نصب آسان فن به وسیله ی نبشی فلزی و پبچ خودکار به فریم کشی میشود. نکته قابل توجه در هنگام ساخت سالن و نصب هواکش این است که قبل از هرکاری از یک شرکت معتبر در این زمینه جهت مشاوره و دریافت نقشه کامل چیدمان هواکش و فریم کشی راهنمایی بگیرید تا متحمل تغییرات و هزینه های ناشی از آن در مراحل ساخت سالن نگردید.

مزایایی استفاده از هواکش در سالنهای مرغداری و گلخانه :
1-ایجاد جریان هوا و خروج گازهای سمی و بدبو موجود در داخل سالن
2- افزایش بهره وری و راندمان تولید در سالنهای مرغداری
3- کاهش میزان رطوبت موجود در داخل سالن (رطوبت کود ، بستر و …)
4- کمک به تهویه مناسب و کاهش حشرات موجود در داخل سالن

سیستم پد سلولزی (Pad Cooling System)

سیستم پد سلولزی در فصول گرم سال و زمانی که دمای هوای سالن بالا میرود جهت کنترل میزان دما و رطوبت هوا در کنار هواکش ها استفاده میگردد. به طور کلی میتوان گفت پد سلولزی به عنوان یک منبع سرمایشی در کنار جت هیتر به عنوان یک منبع گرمایشی به عنوان مکمل در سیستم تهویه سالن مورد استفاده قرار میگیرد که وظیفه ی کنترل میزان دما و رطوبت را در سالن برعهده دارد.
نصب سیستم پد سلولزی در سالنهای مرغداری باعث از بین رفتن استرس گرمایی در پرنده و جلوگیری از تلفات ناشی از آن همچنین کاهش گرد و غبار ، کاهش گازهایی همچون مونواکسید و دی اکسید کربن و در سالنهای گوشتی باعث وزن گیری بهتر مرغ و در سالنهای مرغ تخمگذار به علت کنترل دما در سالن باعث افزایش راندمان تولید تخم مرغ ، جلوگیری از نازک شدن و کوچک شدن اندازه تخم مرغ میشود.

پد سلولزی موجود در بازار عمدتا در 2 ضخامت 15 و 10 سانتیمتری و عرض 60 سانتیمتر و ارتفاع های مختلف ارائه میگردد و عمدتا در سالنهای مرغداری از جمله تخم گذار ، گوشتی ، بلدرچین ، مادر و … گلخانه های صنعتی مورد استفاده قرار میگیرد. سیستم پد سلولزی متشکل از قاب بالا و پایین ، دیوار های کنار ، منبع ذخیره ی آب ، پمپ آب، لوله های رابط و اتصالات میباشد. جنس قاب بالا و پایین میتواند از پروفیل آلومینیومی و یا به وسیله ی ورق گالوانیزه یا استیل تولید گردد و جنس خود پد نیز از جنس کاغذ کرافت می باشد، کاغذ کرافت از کنف و درخت کاج و بامبو ساخته می شود این کاغذها دارای خاصیت آنتی باکتریال می باشد.
در سیستم تهویه تونلی که در ایران نیز عمدتا از این سیستم جهت تهویه سالنهای مرغداری استفاده میشود سیستم پد سلولزی به عنوان واسط سرمایش تبخیری و هواکش هایی که در انتهای سالن نصب میگردد به عنوان مکنده هوا مورد استفاده قرار میگیرد. طرز کار این سیستم نیز بدین صورت است که با کارکردن هواکش ها در انتهای سالن و ایجاد فشار منفی و مکش در داخل سالن و با باز شدن بالک های پنجره شاتر و اینلت هوای بیرون بعد از عبور از لایه های پد ، خنک شده و به داخل سالن هدایت میگردد .
 اساس کار سیستم پد سلولزی بر پایه سرمایش تبخیری میباشد و این کار باعث میشود که علاوه بر خنک کردن سالن مرغداری، رطوبت آن نیز افزایش پیدا کند. از این رو استفاده از سیستم پد سلولزی در مناطقی از کشور که دارای رطوبت زیاد میباشد (مانند مناطق شمالی کشور) توصیه نمیگردد ، زیرا نمیتواند کارایی لازم جهت خنک کاری هوای سالن را داشته باشد. به همین دلیل عمدتا مناطقی از کشور که دارای آب و هوایی گرم و خشک هستند ، استفاده از سیستم پد سلولزی توصیه میگردد.
در سالنهای قدیمی مرغداری که جهت سیستم سرمایش سالن از پوشال و آجر سفالی به جای سیستم پد استفاده میکنند، این کار باعث هدر رفتن مقادیر زیادی آب میشود و با توجه به شرایط جغرافیایی ایران و مشکل کم آبی در اکثر استانهای کشور استفاده از این سیستم به صرفه و مناسب نمیباشد. مشکل دیگر این سیستم قدیمی اینست که به علت باز بودن سیستم مقادیر زیادی گرد و خاک و آلودگی وارد سیستم میگردد اما سیستم های جدید پد سلولزی به علت وجود منبع آبی در زیر سیستم و بسته بودن آن از هدر رفتن و انتقال آلودگی و گردو خاک جلوگیری میکند و عمر مفید پد3 تا 5 برابر بیشتر از پوشال میباشد و به دلیل حرکت دائمی آب رسوب گذاری سیستم پد از پوشال کمتر میباشد. جهت نصب سیستم پد سلولزی ابتدا در قسمت بالا و پایین دهانه دیوار که سیستم پد بر روی آن نصب میشود قوطی کشی انجام میشود و سپس قسمت بالا و پایین سیستم پد به وسیله ی پایه نگهدارنده با پیچ شیروانی به قوطی وصل میگردد.
میزان استفاده از سیستم پد سلولزی در یک سالن به ابعاد و اندازه و ظرفیت و تعداد هواکش های موجود در انتهای سالن مربوط میباشد.

مزایای استفاده از سیستم پد سلولزی در سالنهای مرغداری :
1- کاهش استرس دمایی و افزایش راندمان تولید در سالنهای مرغداری
2- صرفه جویی و جلوگیری از هدر رفت آب در فارمهای مرغداری (نسبت به سیستم قدیمی پوشال و آجر سفالی)
3-کاهش میزان گرد و خاک و گازهای سمی و بدبو در داخل سالن مانند : دی اکسید و مونواکسید کربن و …
4-جلوگیری از رشد باکتری ، قارچ، جلبک و آلودگی آب
5- وزن گیری بهتر مرغ در سالنهای مرغ گوشتی

جت هیتر (Jet heater)

جت هیتر در سالنهای مرغداری و گلخانه به عنوان یک منبع تامین گرمای سالن مورد استفاده قرار میگیرد . جت هیتر به عنوان یک منبع گرمایشی در کنار سیستم پد سلولزی به عنوان یک منبع سرمایشی مکمل سیستم تهویه در سالنهای مرغداری و گلخانه هستند و در فصول سرد سال با پایین آمدن دمای هوای محیط با عملکرد خود باعث گرم شدن هوای سالن و گلخانه میگردد. جهت هیتر ها بر اساس اندازه ، نوع سوخت و موقعیت نصب آن در انواع مختلف گازسوز، گازوئیلی ، دوگانه سوز دسته بندی میشوند . البته هیتر ها ی ذکر شده میتواند مجهز به دودکش و یا بدون دودکش باشد. جت هیترها به علت کارایی مناسب ، راندمان بالا ، نصب و نگهداری آسان در سالنهای مرغداری ، گلخانه ، سوله های صنعتی ، انبار ها و … مورد استفاده قرار میگیرد. جت هیتر متشکل از بدنه ، کوره ، مشعل ، فن ، تابلو برق و … میباشد و جنس بدنه ی آن میتواند از گالوانیزه یا استیل باشد.

جت هیترهای بدون دودکش دارای راندمان بالایی در حدود 98%میباشد و با کمترین اتلاف انرژی سوخت مصرفی را به گرما تبدیل میکند اما نکته مهم در استفاده از این تجهیزات این است که با تولدی گرما توسط این جت هیترها مقدار زیادی گاز های سمی از جمله مونواکسید کربن وارد محیط میگردد ، از این رو محیط هایی که از این نوع جت هیتر استفاده میشود باید دارای تهویه مناسب باشد و معمولا استفاده از این جت هیترها در سالنهای مرغداری و گلخانه به علت مضراتی که برای پرنده یا گیاهان دارد توصیه نمیگردد.
جت هیترهای مجهز به دودکش دارای راندمان کمتری نسبت به مدل بدون دودکش در حدود 65% میباشد و در این نوع جت هیتر گازهای سمی ناشی از احتراق به وسیله ی دودکش از محیط خارج شده و در نهایت گرمایی پاک عاری از هر گونه آلودگی وارد محیط میکند . استفاده از این نوع جت هیتر به علت عدم انتشار گازهای سمی به محیط بیشتر از مدل بدون دودکش در محیط های گلخانه و مرغداری توصیه میگردد. جت هیتر علاوه بر تامین گرمای مورد نیاز محیط به علت داشتن فن عمل سیرکوله کردن هوای محیط نیز انجام میدهد.
محل قرار گیری جهت هیتر ها معمولا در قسمت سر سالن و مسیر ورود جریان هوا به داخل سالن میباشد . البته در سالنهایی که طول آن زیاد میباشد ممکن است علاوه بر سر سالن در قسمت وسط سالن نیز از جت هیتر استفاده گردد. نحوه ی نصب جت هیتر میتواند به دو صورت اتصال بر روی پایه و یا آویزان شدن به وسیله ی زنجیر از سقف باشد.

ویژگی استفاده از جت هیتر در سالنهای مرغداری و گلخانه :
1- قابلیت استفاده در مکان های مختلف از جمله مرغداری ، گلخانه و … (به دلیل تنوع در ظرفیت و نوع سوخت مصرفی )
2- راندمان و بازدهی بالا و صرفه جویی در مصرف سوخت و انرژی
3- نصب ، تعمیر و نگهداری و کاربری آسان
4- قابلیت سازکاری با شرایط آب و هوایی مختلف
5- قابلیت انطباق با شرایط انواع سالن و اشغال حداقل فضا

کوره هوای گرم (Air Furnace Gas)

در سال های اخیر در سالن های مرغداری استفاده از جت هیترها مرسوم بود. اما امروزه اغلب مرغداران ترجیح میدهند از هیتر کابینتی یا کوره های هوای گرم جهت دمیدن هوای گرم و مطلوب در دورانی از پرورش که تهویه سالن ها در حالت حداقل قرار دارد استفاده کنند.
هیتر کابینتی یا کوره هوای گرم در اغلب گلخانه ها به دلیل دمیدن هوای تازه به همراه اکسیژن به داخل سالن گلخانه و وجود اگزوز برای خروج گازهای حاصل از احتراق و همچنین در مکان های محصور که نیازمند گرمایش قدرتمند و پاکیزه دارند، مورد توجه بسیاری از مصرف کنندگان قرار گرفته است.
علاوه بر گلخانه ها، هیترهای کابینتی برای گرمایش سالن های صنعتی و مکان های ورزشی سربسته هم استفاده میشود.

ماکی کالا عرضه کننده کوره های هوای گرم با مشخصات فنی خاص با بیشترین طول عمر و بیشترین راندمان بالای حرارتی میباشد.

مشخصات

  • استفاده از کوره یا دیگ محفظه احتراق از جنس استنلس استیل با تبادل حرارتی بالا
  • بدنه دوجداره از جنس ورق گالوانیزه با پوشش رنگ کوره ای الکترواستاتیک
  • فن های سانتریفوژ دمنده قدرتمند تمام گالوانیزه
  • مشعل های شرکت های معتبر ایران رادیاتور یا گرم ایران بنابر سفارش مشتری
  • مبدل حرارتی رادیاتوری از جنس استیل به صورت کتابی جهت تبادل حرارتی بیشتر می باشد.

ویژگی های فنی

  •  ظرفیت ۱۵۰۰۰۰ الی ۵۰۰۰۰۰ کیلوکالری
  •  امنیت و طول عمر بالا
  •  راندمان بالای حرارتی
  •  تولید و انتقال هوای گرم پاکیزه
  •  سرویس و راه اندازی آسان
  •  قابلیت کانال کشی جهت یکنواختی جریان هوای گرم

فن سیرکوله (Circulation Fan)

فن سیرکوله یا جت فن جهت تهویه و جابه جایی هوای داخل سالن و یکسان سازی دما ، رطوبت ، اکسیژن و دی اکسید کربن موجود در سالن های مرغداری ، گلخانه ، سالن های پرورش گیاهان و قارچ ، گاوداری ، کارگاه های صنعتی و … استفاده می شود .
فن سیرکوله یکی از اساسی ترین تجهیزات سیستم تهویه در سالنهای مرغداری و گلخانه میباشد که وظیفه ی افزایش سرعت جریان هوای در داخل سالن و کمک به تهویه و خروج گازهای سمی مانند مونواکسید کربن و یکنواختی سالن را برعهده دارد.
 در سالنهای مرغداری که طول سالن زیاد میباشد معمولا در وسط سالن از فن سیرکوله جهت افزایش سرعت جریان هوا استفاده میگردد چرا که فن های سیرکوله قابلیت پرتاب هوا تا 15 متر را به سمت جلو دارا هستند .  در سالنهای مرغداری فن سیرکوله به دلیل کمک به تهویه سالن و افزایش سرعت جریان هوا و یکنواختی هوای سالن از ایجاد استرس گرمایی و ایجاد بیماریهای ناشی از آن جلوگیری میکند .

فن سیرکوله متشکل از بدنه ، پروانه ، دینام ، توری محافظ و زنجیر میباشد که به دلیل قرار گیری فن سیرکوله در قسمت بالا و زیر سقف سالن و وجود رطوبت، جنس بدنه معمولا از استیل ، جنس پره ها از آلومینیوم یا استیل در 3، 4، 6، 9 پره عددی است ، توری محافظ از جنس پلاستیک یا از مفتول گالوانیزه میباشد. دینام مورد استفاده در فن سیرکوله میتواند به صورت تک یا سه فاز در توان های مختلف باشد و از زنجیر جهت آویزان کردن فن سیرکوله از سقف استفاده میگردد. همچنین فن سیرکوله های موجود در بازار معمولا در قطرهای 40-50-60 سانتیمتر ارائه میگردد .
در گلخانه های مدرن و صنعتی فن سیرکوله یکی از اجزا مهم و اصلی در سیستم تهویه میباشد که میزان بازدهی و راندمان برداشت محصول از واحد سطح را به میزان قابل توجه ای افزایش خواهد داد و با یکسان سازی دما و رطوبت در کل محوطه گلخانه به رشد سریع و مناسب گیاهان کمک میکند.سالن های پرورش قارچ به دلیل اینکه به رطوبت زیادی نیاز است ، از فن سیرکوله جهت یکسان سازی رطوبت داخل سالن پرورش قارچ بعد از آبیاری استفاده میگردد که در غیر این صورت رطوبت به میزان کافی نخواهد بود ودر نتیجه قارچ ها به میزان کافی رشد نخواهند کرد و زمانی که کاهک قارچ ها کاملاً خیس میباشد و در این صورت می بایست سریعاً خشک گردد که در این صورت از هواکش فن سیر کوله استفاده مینمایند.

مزایای استفاده از فن سیرکوله در سالنهای مرغداری ، گلخانه ، پرورش قارچ و … :
1- یکسان سازی دما ، رطوبت ، اکسیژن و دی اکسید کربن موجود در سالن
2-یکنواختی هوا و جلوگیری از استرس گرمایی در سالنهای مرغداری
3- یکسان سازی رطوبت در سالنهای پروش قارچ و افزایش رشد قارچ
4- کمک به خروج گاز های سمی از سالن و ورود هوای تازه و خنک تا وسط سالن
5- کمک به ترکیب و یکسان سازی هوا و کاهش هزینه های گرمایشی سالن

تله نورگیر (Light Trap)

تله نورگیر یا تله نوری در فارمهای مرغداری( مادر، تخمگذار، گوشتی و …)، گلخانه و … بر روی هواکش ها و پنجره هوادهی اینلت نصب شده و از ورود نور، حشرات بیماری زا، پرندگان و … به داخل سالن جلوگیری میکند. در فارمهای مرغداری برنامه روشنایی صحیح در کنار عواملی همچون تغذیه و تهویه مناسب یکی از مهمترین عوامل در افزایش میزان رشد و بهره وری و راندمان تولید میباشد.
برنامه روشنایی یکی از مهمترین و حساس ترین مولفه ها در سالنهای مرغداری جهت رشد طیور است و ورود نور محوطه بیرون به داخل سالن میتواند تبعات جبران ناپذیری بر گله داشته باشد و در نتیجه کاهش میزان رشد و وزن گیری طیور در فارمهای گوشتی و کاهش میزان تولید تخم مرغ در فارمهای مرغ مادر و تخمگذار میگردد. تله نورگیر یا تله نوری متشکل از بدنه پلاستیکی یا فلزی است که در داخل آن ورقه های پلاستیکی به شکل سینوسی در کنار هم قرار گرفته اند و به علت فرم سینوسی ورقه

 های پلاستیکی از ورود پرتو های نور محوطه بیرون به داخل سالن جلوگیری میکند و به نحوی طراحی شده که هوا را به راحتی از خود عبور می دهد اما به پرتو های نور اجازه نمی دهد تا به داخل سالن نفوذ کند. معمولا جنس ورقه های داخل نورگیر از پلاستیک میباشد و جهت جلوگیری از انعکاس و جذب نور معمولا از رنگ تیره(سیاه) ساخته میشود و بدنه تله نورگیر هواکش ها به دلیل مقاومت در برابر رطوبت و جلوگیری از زنگ زدگی از گالوانیزه گرم تولید میگرد.
تله نورگیر هایی که در فارمهای مرغداری ، گلخانه و … مورد استفاده قرار میگیرد باید دارای ویژگی هایی از جمله : مقاومت بالا در مقابل اشعه و نور خورشید، سبک بودن و قابلیت حمل و نقل و نصب آسان، مقاومت در برابر فشار، ضربه، خوردگی، قابلیت شست و شوی آسان و … را داشته باشد.
کاربرد تله نورگیر یا تله نوری در فارمهای مرغداری (مادر، تخمگذار، گوشتی و …)، گلخانه و … :
تله نورگیر در فارمهای مرغداری در قسمت انتهای سالن بر روی هواکش ها (داخل سالن) نصب میگردد و جهت جلوگیری از ورود نور به داخل سالن در هنگام کارکرد هواکش ها و باز بودن دمپر آن از تله نورگیر استفاده میگردد و نسبت به نوع هواکش ابعاد مختلفی از 140،120،100 و … دارد و معمولا به وسیله ی پیچ و رولپلاک بر روی دیوار(داخل سالن) نصب میگردد.
علاوه بر آن از تله نورگیر بر روی دریچه پنجره ورودی هوای اینلت (بیرون سالن) استفاده میگردد و در هنگام عملکرد سیستم تهویه و باز بودن بالک پنجره اینلت از وجود نور، حشرات بیماری زا و … به داخل سالن جلوگیری کرده و مانع از ایجاد بیماری و مشکلات ناشی از آن میگردد.

مزایای استفاده از تله نورگیر یا تله نوری در فارمهای مرغداری، گلخانه و … :
1- جلوگیری از ورود نور محوطه بیرون به داخل سالن
2- جلوگیری از ورود حشرات و پرندگان وحشی بیماری زا به داخل سالن
3- جلوگیری از ورود گرد و غبار و خاک به داخل سالن (در هنگام طوفان و باد شدید)
4- جلوگیری از ورود آب باران در زمان بارندگی به داخل سالن
5- افزایش میزان رشد و بهره وری در فارمهای مرغداری ( کمک به کنترل برنامه نوری سالن)

سیستم مه پاش (Fogging System)

سیستم مه پاش یا رطوبت ساز یکی از مکمل های سیستم تهویه در سالنهای مرغداری و گلخانه میباشد که وظیفه ی تامین رطوبت مورد نیاز سالن در ماه های گرم سال را برعهده دارد. وجود رطوبت کافی در سالنهای مرغداری و گلخانه تاثیر بسیار زیادی در افزایش میزان تولید و بهروری و رشد گیاهان دارد و در صورت عدم تامین رطوبت مورد نیاز سالن باعث کاهش میزان بهره وری و تولید و در نتیجه ضرر مالی سنگین میگردد.
استفاده از مه پاش در سالنها مرغداری به علت افزایش رطوبت سالن از گرد و غبار و ایجاد بوی بد در سالن جلوگیری میکند، همچنین از دهیدراته شدن (کاهش آب ) بدن جوجه ها و مشکلات و بیماری های ناشی از آن جلوگیری کرده و نقش بسیار زیادی در خنک کردن هوای سالن و کاهش استری گرمایی و بیماری ناشی از آن مانند کانیبالیسم و … دارد. همچنین از سیستم مه پاش با افزودن مواد ضد غفونی کننده جهت ضدعفونی محیط سالن نیز استفاده میگردد.

در گذشته جهت تامین رطوبت مورد نیاز سالنهای مرغداری از آب پاش استفاده میکردند ولی این سیستم علاوه بر کارایی نامناسب باعث هدر رفتن آب در سالن میگردید ولی با روی کار آمدن سیستم جدید مه پاش در سالنهای مرغداری علاوه بر کارایی و رطوبت مناسب از هدر رفتن آب ددر سالنهای مرغداری و گلخانه جلوگیری میکند .عدم استفاده از سیستم مه پاش و کاهش رطوبت در سالنهای مرغداری باعث کاهش میزان وزن گیری در گله های مرغ گوشتی ، کاهش میزان تولید تخم مرغ در گله های تخم گذار و مادر ، افزایش میزان دما ی سالن و بدن پرنده ، ایجاد شوک دمایی در پرنده و بیماری های ناشی از آن و دهیدراته شدن یا کاهش آب بدن جوجه و … میگردد. از سیستم مه پاش در گلخانه نیز جهت مرطوب سازی و خنک کردن هوای گلخانه استفاده میگرددو باعث افزایش میزان رشد گیاهان میگردد همچنین در سالنهای پرورش قارچ با افزایش رطوبت و کمک به توزیع یکسان رطوبت در سالن به رشد قارچ کمک زیادی میکند . سیستم مه پاشی که عموما در سالنهای مرغدرای یا گلخانه بیشتر استفاده میگردد از نوع نازلی میباشد و متشکل از مجموعه ی الکتورموتور و پمپ ، فشار سنج ، شیر خطی ، تابلو برق ، شلنگ ، نازل ، مخزن آب ، فیلتر تسویه آب ، پایه (نشیمنگاه )نازل و اتصالات است .

نحوه ی عملکرد سیستم مه پاش مانند سیستم پد سلولزی از نوع سرمایشی تبخیری میباشد و بدین صورت است که آب پس از عبور از فیلتر تصفیه وارد مخزن ذخیره ی آب میگردد وسپس به وسیله ی مجموعه ی الکتوموتورو پمپ و از طریق شلنگ و نازل های فشار قوی با فشار حدود 70 بار به فضای مرغداری یا گلخانه تزریق میگردد و در برخورد با هوای گرم داخل سالن مه تشکیل شده به سرعت تبخیر شده و با جذب گرمای هوا باعث خنک شدن دمای سالن و گلخانه میگردد.

مزایای استفاده از سیستم مه پاش در سالنهای مرغداری و گلخانه و … :
1-کاهش میزان گرد و غبار و بوی بد در داخل سالن مرغداری
2- افزایش میزان رشد و وزن گیری در سالنهای مرغ گوشتی
3- افزایش میزان تولید و تخم گذاری در گله های مرغ تخمگذار و مادر و…
4-کاهش میزان استرس گرمایی و بیماری های ناشی از آن مانند کانیبالیسم و …
5-کاهش میزان دمای سالن در فصول گرم سال
6- افزایش رطوبت در گلخانه و سالنهای پرورش قارچ و کمک به رشد سریع گیاهان

شما عزیزان میتوانید جهت دریافت مشاوره رایگان و خدمات در زمینه ی تجهیز سالنهای مرغداری و سیستم تهویه و تامین تجهیزات  و … کارشناسان فنی ماکی کالا پلاس در ارتباط باشید.

0
    سبد استعلام
    سبد خالی استبازگشت